window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-56174137-1');
Valeria Spizzichino, Luisa Caneve, Flavia De Nicola, Roberta Fantoni
The Third Balkan Symposium on Archaeometry. The Unknown Face of the Artwork, Bucharest, 29-30 October 2012, 2012, pp. 9-16 (ISBN – 13 978-973-88109-9-0)
Publication year: 2012

Abstract

Mural samplesEN – A set of about 70 fresco samples made with pigments and binders typical of the Renaissance period in Rome has been characterized by LIBS, LIF and colorimetric measurements in order to build an as much as possible complete database. Aiming at providing the restorers and art historians with a useful tool for the study of ancient frescoes, the samples have been prepared in agreement with the Cennino Cennini recipes for both materials and procedures. Afterward, the obtained spectral data have been processed by means of multivariate analysis methods in order to find the most significant features that can help in fast characterization and recognition of real unknown specimens.

IT – Un set di circa 70 campioni di affresco, realizzati con materiali tipici del periodo rinascimentale romano, è stato analizzato con LIBS, LIF e misurazioni colorimetriche al fine di costruire un database il più completo possibile. Con lo scopo di offrire ai restauratori e storici dell’arte un utile strumento per lo studio degli affreschi antichi, i campioni sono stati preparati in accordo con le ricette di Cennino Cennini, sia per i materiali che per le procedure. Successivamente, i dati spettrali ottenuti sono stati processati attraverso metodi di analisi multivariata al fine di trovare gli aspetti più significativi che potrebbero agevolare una veloce caratterizzazione e riconoscimento di reali campioni.

Keywords

  • Spectrometry;
  • Conservation Science;
  • Renaissance mural painting;
  • Sistine Chapel.